Ciąża i nietrzymanie moczu

07

Październik

2020

Rehabilitacja dorosłych

Nietrzymanie moczu w Ciąży.

Każda z Pań powinna mieć świadomość, że ciąża ma bardzo duży wpływ na jej ciało i niesie za sobą wiele zmian.

Kobieta po porodzie może borykać się z różnymi  dolegliwościami, między innymi :

  • rozstęp mięśnia prostego brzucha,
  • bóle kręgosłupa,
  • osłabienie mięśni dna miednicy,
  • nietrzymanie moczu,
  • obrzęki,
  • blizna po cesarskim cięciu.

W każdej z powyżej wymienionych przypadłości bardzo pomocna może być fizjoterapia.

Nietrzymanie moczu

Nieprawidłowa mikcja (proces oddawanie moczu) i zaburzenia trzymania moczu są uważane za jeden z ważniejszych problemów zdrowotnych XXI wieku. Nieleczone pogłębiają się i prowadzą do problemów natury emocjonalnej.

Są trzy stopnie nasilenia problemu :

  1. W pierwszym stopniu do wypływu moczu dochodzi podczas dużego wysiłku
    w pozycji stojącej   w trakcie dźwigania ciężkich przedmiotów.
  2. W drugim stopniu niekontrolowany wypływ moczu zdarza się podczas normalnych czynności, takich jak wchodzenie po schodach, kaszel, śmiech , kichanie.
  3. Trzeci stopień polega na tym, że do wycieku może dojść bezwiednie, nawet podczas siedzenia lub leżenia.

Czynnikami przyczyniającymi się do wysiłkowego nietrzymania moczu są:

    • porody – im więcej porodów, tym dolegliwości mogą być bardziej dokuczliwe; ciąże mnogie; poród naturalny z parciem na bezdechu; poród trwający ponad 24 godziny; duża masa urodzeniowa dziecka (powyżej 4000g),
    • nadwaga lub otyłość,
    • operacje wykonywane w okolicy podbrzusza,
    • zaparcia,
    • przewlekła choroba płuc,
    • ciężka praca fizyczna.

Siłę mięśni i prawidłowe funkcjonowanie nerwów można przywrócić lub poprawić jedynie dzięki ćwiczeniom. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne podkreśla, jak istotna jest rehabilitacja mięśni dna miednicy w procesie radzenia sobie z nietrzymaniem moczu. Kluczowa jest nauka prawidłowego ćwiczenia mięśni dna miednicy, jak i stała kontrola terapeuty. Odpowiednie ćwiczenia mięśni dna miednicy wcale nie są takie proste, jakie mogą się wydawać na pierwszy rzut oka, a ćwiczenia wykonywane niewłaściwie prowadzą do pogłębienia problemu zamiast poprawy stanu pacjentki. Im we wcześniejszym stadium zaburzeń mikcji rozpoczniemy diagnostykę i rehabilitację, tym większa szansa na szybszy powrót do prawidłowego funkcjonowania.

Rozstęp mięśnia prostego brzucha

Rozstęp jest uwypukleniem, najczęściej na wysokości pępka oraz poniżej gdzie mięśnie są najmniej zwarte. W spoczynku jest to niezauważalne, ale lekka aktywacja mięśnia prostego brzucha powoduje uwypuklenie. Odstęp pomiędzy mięśniami prostymi brzucha u zdrowej kobiety powinien wynosić ok. 1cm powyżej  i poniżej pępka i ok. 2cm na wysokości pępka.

Rozejście niewielkie to 3-4cm (2-3palce) w okolicy pępka,

Rozejście znaczne może przebiegać przez cały brzuch i wynosić 5-10cm (4 palce i więcej).

Ćwiczenia należy rozpocząć z reguły ok. 8-12 tygodni po porodzie, jeżeli nie ma przeciwwskazań po konsultacji z lekarzem ginekologiem oraz fizjoterapeutą.

W większości przypadków leczeniem jest rehabilitacja. Regularnie wykonując zalecone ćwiczenia i umożliwiając regenerację tkankom  można uzyskać  zadowalający efekt.

Przy bardzo dużym rozejściu, zalecana jest interwencja chirurgiczna, a dopiero po niej praca nad blizną oraz mięśniami.

Rozwojowi rozstępu sprzyjają : ciąża mnoga, wysoka masa urodzeniowa dziecka, liczne ciąże, nieprawidłowe ćwiczenia mięśni brzucha w czasie ciąży, ułożenie dziecka powodujące silne uwypuklenie brzucha.

Rozstęp powoduje nie tylko nieestetyczny wygląd brzucha, zaburza również fizjologiczną pracę całego układu mięśniowego. Nieleczony jest również groźny dla zdrowia. Może powodować bóle kręgosłupa lędźwiowego,  nietrzymanie moczu i kału oraz obniżenie narządów miednicy mniejszej.