Rolowanie

17

Maj

2020

Rehabilitacja dorosłych

Co to jest rolowanie?

Skrót SMR (Self-myofascial release) w dokładnym tłumaczeniu oznacza auto
rozluźnianie mięśniowo-powięziowe. Jest to zbiorowe określenie manualnych technik
terapeutycznych, polegających na oddziaływaniu siłami mechanicznymi na tkanki
miękkie. Dzięki używaniu rollerów, piłek, czy piłek podwójnych wywieramy nacisk
przede wszystkim na powięź, która z kolei stymuluje zmiany histologiczne tkanek
objętym zmianom patologicznym.
Jak działa rolowanie?
Najprościej mówiąc, ucisk mechaniczny jaki wywieramy na tkanki
powierzchowne jest przekazywany do warstw głębszych, zwiększa się temperatura
tkanek i ich ukrwienie. Dzięki temu płyn między warstwami powięzi zmienia swoją
strukturę z lepkiej na śliską umożliwiając ślizg powięzi.

Jakie są efekty rolowania?

Mówi się, że metoda SMR poprawia elastyczność i kondycję mięśni, a także
usprawnia procesy regeneracyjne. Celem rolowania jest eliminacja objawów
zwanych ograniczeniami przesuwalności powięzi, jej zesztywnień i zlepień
prowadzących do bólu i często zmian zakresu ruchomości. Jednak trzeba zwrócić
uwagę, że badacze nie są zgodni co do wpływu rolowania na zakres ruchu w
stawach. W kwestii wpływu rolowania na regenerację tkanek sytuacja jest podobna,
z jednej strony uważa się, że trening prowadzi do uszkodzenia komórek i nie należy
ich dodatkowo uszkadzać rolowaniem, z drugiej zaś, mówi się o aktywacji komórek
odpowiedzialnych za odbudowę tkanek co przyspiesza procesy regeneracyjne.
W jaki sposób poprawnie przeprowadzić SMR?
Terapię SMR prowadzimy wzdłuż przebiegu włókien mięśniowych w sposób płynny
poszukując miejsc bolesnych, które chcemy rozluźnić. Opierając się na wynikach
badań PZLA uznaje się za najskuteczniejsze:
I. Typ rollera: wałek piankowy, cylindryczny, twardy
II. Siła nacisku: na granicy tolerancji.
III. Czas aplikacji: 30-60 sekund
IV. Liczba aplikacji w jednej sesji: 1 lub 3 powtórzenia
V. Liczba sesji: jedna
VI. Intensywność: krótkotrwała, około 3 sekundy
VII. Czas przerwy: około 30 sekund
*Określone wyżej parametry to jedynie przykłady. Są to bardzo istotne
zmienne, które należy przemyśleć wraz z trenerem, fizjoterapeutą, lub samodzielnie
zagłębić się w temat.

Kiedy się rolować?

Rolować możemy się zarówno przed jak i po wysiłku jednak osiągniemy inne
rezultaty. SMR przedtreningowy poprawia zdolności mięśni do bardzo dynamicznej
pracy, poprawia elastyczność włókien i nieznacznie wpływa na siłę mięśniową. Z
kolei SMR potreningowy, redukuje odczucie bólu mięśniowego oraz poprawia siłę i
dynamikę pracy mięśniowej – podobnie jak rolowanie przed wysiłkiem. Jak widać w
tym temacie również nie można jednoznacznie stwierdzić, kiedy lepiej jest się
rolować, ponieważ wszystko należy rozpatrywać indywidualnie zależnie od założeń
treningu lub terapii.